Artikel
Marc Leurink: Ondernemer met een visie voor Borne
- Leestijd 5 min
- Gelezen 161 keer
De maandagochtenden zitten bomvol. Toch heeft Marc Leurink tijd voor een kopje koffie en een interview. Fijn, want deze ondernemer heeft naast een buitengewoon interessant verhaal over zijn zaak, ook een belangrijke visie over ons dorp zelf.

Van textielwinkel tot modebestemming
Dat Marc over een flinke dosis ondernemersgeest beschikt, is niet vreemd. De basis werd in 1946 al gelegd door zijn oma die na het overlijden van haar man noodgedwongen een winkel begon in fournituren, knopen en textielwaren. In de jaren ‘60 groeide het bedrijf met meerdere kleine winkels in het dorp. Na de oliecrisis ging het familiehotel Keizerskroon failliet en stond het pand twee jaar leeg, totdat Marc’s ouders het in 1975 kochten.
Met hard werken bouwden zij het om tot een modezaak die in de jaren ‘80 en ‘90 verder uitbreidde. Marc zelf kwam in 1995 in de zaak en nam deze in 1999 samen met zijn vrouw Maaike volledig over. Wat begon als een eenvoudige dorps-C&A, groeide uit tot een landelijke modebestemming. Zo hebben ze alleen al uit Zeeland minimaal 350 trouwe klanten die meerdere keren per jaar de trip naar Borne maken. De kracht? Een unieke mix van merken, een goed team en een sterke offline focus. "Wij verkopen aandacht," zegt Leurink. “Uiteindelijk blijft het persoonlijke contact en service de sleutel tot succes, zelfs in een digitale wereld.”

Ondernemerschap met impact
Marc’s ondernemerschap reikt verder dan mode. Iets wat niet iedereen in Borne zal weten. Zo zag hij kansen in de horeca en investeerde in diverse horecagelegenheden in Borne en rondom zijn pand. Hij kocht ooit het restaurant – inmiddels Las Carretas – om verloedering tegen te gaan. Samen met zijn vrouw Maaike zag hij het succes van het Mexicaanse restaurant in Oldenzaal en bracht het naar Borne. Zijn doel met dit soort investeringen? De verblijfskwaliteit van het dorp vergroten. “Borne moet niet alleen een koopdorp zijn, maar een plek waar je wilt verblijven en genieten.” Helemaal anno 2025, waarin vermaak en beleving steeds belangrijker worden. “In Nederland bewegen we richting een parttime werkende gemeenschap, die heel veel buiten de deur gaat zoeken. Jonge mensen die opgeleid worden, zijn gewend om op een terrasje te zitten en te flexwerken. Daar moeten wel de faciliteiten voor zijn. We hebben op dit moment veel te weinig horecagelegenheden in ons dorp als je kijkt naar het aantal inwoners", geeft Marc aan. En zoals Las Carretas waren er meer kansen die Leurink heeft opgepakt. Zijn visie is helder: een compact en levendig centrum met een sterke mix van winkels en horeca.
“Meer horeca betekent meer reuring en binding aan je dorp.”

De toekomst van Borne en Leurink Mode
Volgens Marc is er nog steeds veel werk te doen in Borne. Hij pleit voor meer diversificatie in het centrum, een ruimere regelgeving voor horeca en een betere aansluiting met omliggende woonwijken zoals de Bornsche Maten. “Borne heeft het in zich om een aantrekkelijke bestemming te blijven, maar dat vraagt om visie en actie.” Hij kijkt daarbij naar steden als Deventer als voorbeeld voor een levendig centrum.
Zijn recente samenwerking met Van Assem uit Rotterdam markeert een nieuwe fase. “Ik heb geen opvolging. Maaike en ik waren wat dat betreft een uniek stel. Een goed team. Inmiddels hebben we 2.000 vierkante meter winkeloppervlak, 30 man in ons team. Het was én is tijd voor de volgende stap, en die ligt echt op online gebied.” In eerste instantie heeft hij een afspraak met Van Assem om te kijken naar hoe ze de schoenenafdeling kunnen vergroten. Die eerste afspraak duurt niet van 10 tot 12, zoals eerst was ingepland, maar pas na vijf uur ’s middags nemen ze afscheid van elkaar. “De klik was er meteen en we ondernemen op dezelfde manier. Kansen zien, snel schakelen. En zij brengen gewoon met 20 man heel veel kennis en slagkracht mee”. Leurink Mode wordt daarom een modebestemming waarbij de sterke online aanwezigheid van Van Assem en de fysieke beleving in Borne elkaar versterken. “Online en offline gaan hand in hand,” stelt hij. “Net zoals Coolblue bewijst dat fysieke winkels nog steeds relevant zijn. De combinatie van clicks & bricks wordt de toekomst.”

Een oproep aan Bornse inwoners
Als ik vraag of Marc nog iets kwijt wil, komt hij met een belangrijke nabrander. Hij roept inwoners op om bewust om te gaan met hun winkelgedrag. “We hebben prachtige lokale winkels, maar als iedereen alleen online bestelt, verdwijnen ze.” Ook ziet hij een grote kans in de horeca: “Een klant komt eerst eten en gaat daarna winkelen. Die combinatie moeten we stimuleren.”
Wat mij betreft mogen we blij zijn met zo’n iemand als Marc in Borne. Met zijn scherpe ondernemersgeest, lef, brede netwerk en diepe verbondenheid met Borne blijft Marc een drijvende kracht achter de ontwikkeling van zijn zaak, maar ook zeker van ons dorp. Gelukkig is hij nog lang niet klaar. Terwijl hij samen met Van Assem in mei live gaat en in juni en juli de schoenenafdeling uitbreidt, zitten ze nog volop in het proces.
“We maken plannen terwijl we aan het rennen zijn. Dat is allesbehalve saai. En dat komt goed uit, want ik hou niet van saai”.
Dit arikel verscheen in ons Borne Magazine 2025. Nieuwsgierig naar de rest? Klik hier voor meer artikelen!